ARENDT, at se i mørke
August 2023 – co production - ODENSE TEATER og OFF-OFF-production
Photos: EmiliaTherese
INFORMATION
"Rhea Lemans tekst er intet mindre end fremragende."
Weekendavisen
”ARENDT – at se i mørke” er et strålende portræt af en af de mest essentielle personligheder i det 20. århundrede.” "Besværet og fascinerende teater."
Politiken****
“Forestil dig, at folk vælter ind for at se teater om den jødiske filosof Hannah Arendt! Sandsynligvis et tegn på behovet for at få en hjælpende hånd til at forstå den faktiske turbulens nu, hvor historiens tektoniske plader begynder at gynge under os.”
Århus Stiftende
"'Arendt' er fremragende og tankevækkende teater". "Arendt - at se i mørket" er en yderst nutidig forestilling, der med menneskelighed og håb i fokus udforsker, hvordan nazisme og andre totalitære diktaturer kan opstå.
Cph.Culture*******(Copenhagen Culture)
"Rhea Lemans seneste skuespil ARENDT, fremstår ikke kun som hendes mest ambitiøse, men også som hendes mest berigende."
Kulturkupeen ****** (Kulturkuppet)
”Rhea Leman har med udgangspunkt i den kvindelige filosof Hannah Arendt skrevet et stykke, der i den grad er fritaget for overflødige sidehandlinger og alligevel mættet i beskrivelsen af en stærk kvinde, der måtte flygtede fra nazismen i 1933 og led efterfølgende i Frankrig, da tyskerne kom, mens hun, ligesom mange andre jødiske flygtninge i USA, endelig fandt et fristed.”"Arendt burde ses af så mange som muligt, for hvornår har vi sidst haft sådan en tankevækkende teateroplevelse, så meget svær at ryste?"
Kjerteminde Avis (Kjerteminde News)******
“Rhea Lemans dramatisering af Hannah Arendts liv er fremragende, … en lille genistreg”
Sceneblog *****
”Smukt gennemtænkt portræt af filosoffen Hannah Arendt, hvor Ina-Miriam Rosenbaum i en gigantisk forestilling svæver gennem tid og rum i historisk fiktion af Rhea Leman.”
Ungt teater blod *****
”Dramatikeren Rhea Leman fortæller ikke kun om Hannah Arendts liv, men inddrager også hendes filosofiske arbejde og teorier. Dette resulterer i en spændende og anderledes fortælling, der er lige dele historisk, dramatisk og intellektuel. Det er således smukt vist, hvordan Arendts egne erfaringer har skabt grobund for hendes teoretiske arbejde.”
”ARENDT – at se i mørket er et storslået og medrivende stykke drama, både underholdende og stof til eftertanke. Det er en forestilling, der gerne vil have fat i os.”
Scenekanten *****
En vidunderlig menneskeskabende fremstilling af en værdsat filosofisk person, som de færreste kender som menneske. … En vigtig person og historie, ikke mindst i tider som disse.
LØNSTRUP LADIES
VENDSYSSEL TEATER premiere September 2022
Photos: Vendsyssel Teater
INFORMATION
Det omstillings- og indlevelsesparate scenerum understøtter den dramaturgiske opbygning i Lemans tekst og Rosenbaums iscenesættelse, der låner klogt fra filmmediets fortælletekniske fragmentering i forestillingens narrative opbygning, så 100 års kvindelig skæbnefortælling aldrig falder på indlevelsesbarometret – trods varigheden på to timer.
KULTURKUPEEN ****
Endnu en interessant og meget velspillet historie hentet ud af det lokale liv i Vendsyssel: ”Lønstrup Ladies”.
Alle klarer det flot i ”Lønstrup Ladies”. Også teksten kræver en ekstra indsats at forløse, for dramatikeren Rhea Leman har ikke kun skabt et utal af kvindefigurer: Grethe, Ruth, Liv, Agnes, Ingeborg og Thyra, der springes tillige rundt i tid og sted.
NORDJYSKE AVIS
I en kobling mellem deres livshistorie, dramatisk frihed og fiktion har dette nyskrevne drømmespil fundet sin form. Lønstrup danner rammen, og historien væves sammen på tværs af personer, begivenheder og generationer i løbet af 1900-tallet.Rhea Leman har skrevet Lønstrup Ladies inspireret af to kvinder, der boede i et lille dobbelthus i Lønstrup og begge levede i over 90 år. De to kvinder, Mie Lauritzen og Hanne Berendt, boede i det lille dobbelthus i Lønstrup.
SNE
Bornholms Teater, premiere August 2022
(tredje stykke i Bornholms trilogi gennem de seneste 50 år)
Photo: MartinThaulow
ISCENE ****
Sne tager trods sit meget konkrete afsæt i 2010 fat i en mere generel agenda end krønikens foregående dele, men formår at bringe fortid og nutid sammen gennem de underjordiskes indgriben i menneskets omgang med naturen.
Sådan føjer klimakrise, magi og parforholdets almindelige tristesse i matchende pyjamasser sig sammen i Rhea Lemans lidt altmodische, men repliksikre manus, som hun selv har iscenesat med god sans for en dynamik, der strækker fra slapstick til spooky underlighed.
BORNHOLMS TIDENDE
Alle, der holder af teater, bør unde sig selv at opleve SNE på Rønne Theater. Forestillingen er en rigtig god oplevelse, der løfter og styrker vores bornholmske kultur. Premieren forløb med hele fire runder klapsalver og stående bifald, så der er noget at glæde sig til.
CphCulture ****
… et dristigt forsøg på at bryde med den realisme, der i al for høj grad får lov til at dominere i ny dansk dramatik.
LEVE LIVET
Photos: Anders BierLEVE LIVET havde premiere d. 25. 8. 2018 på Bornholms Teater og Rhea Leman var Reumert nominerede som Årets Dramatiker for Leve Livet 2018-19
BORSEN *****
STOR KUNST på LILLE TEATER
“Leve Livet” er et scoop, der meget vellykket, elegant turneret og fint reflekteret prikker til den mentale byld, som de fleste af os kun nødigt taler i tide om med vore kære - døden. Trods det alvorlige tema kan man rent faktisk ikke lade være med smile og le undervejs, for det ironiske og selvironiske stråler ud af denne dejlige forestilling.
CphCULTURE *****
"Lær Viisdom af Livets Optrin” står der over scenen på Rønne Theater … og det er præcis, hvad dramatikeren Rhea Leman har gjort og som hun nu kan øse af sit seneste stykke LEVE LIVET.
LEVE LIVET er en forestilling, der kan og bør nydes af alle - lige nu!
KULTURFORMIDLEREN *****
“...For berørt blev jeg! Det er virkelig modigt hvordan at Bornholms Teater tager nogle af de store emner op, uden at det på nogen måder bliver en trist og langstrakt affære. Det skyldes nok også den megen humor i stykket der får det hele til at balancere,
… ‘Leve livet’ er virkelig godt skrevet.”
VIGGO MORTENSEN BOR IKKE HER MERE
af Rhea Leman instrueret af Sargun Oshana
Premiere d.19. januar 2017, Team Teatret, Herning Danmark
* * * * Jyllands Posten
Men forestillingen om dem er sjov. Fordi dramatikeren Rhea Leman har skrevet en spøjs, men velfungerende blanding af farce og hverdagsrealisme, og fordi den nyuddannede instruktør Sargun Oshana snart forstørrer følelserne, så de ender som animalske lyde – øffen, vrinsken, vuffen – snart dæmper ned til troværdig og intim alvorssnak.
Henrik Lyding, Jyllands-Posten
* * * * Herning Folkeblad
Realplanet er grotesk, syret og tegneserieagtigt, understreget af pastelfarvede kostumer, detaljerede rekvisitter, farvesætning i lyserød, lilla, turkis, stram scenografi og en gakket instruktion. Teksten er letflydende, med flere fængende replikker.
Ann Helen Hvelplund, Herning Folkeblad
* * * * Kulturtid
De tre skuespillere Hans Henrik Clemensen, Signe Barfoed og Nanna Buhl Andresen gør det godt, og leverer et underholdende, morsomt og let spillet drama, der på trods af alvoren, gør, at man går fra teatersalen med et smil på læben og et par ørehængende evergreens – I feel nice, like sugar and spice!
Carsten Gjerløv, Kulturtid
GORILLA
premiere Team Teatret, Herning
Uddrag fra anmeldelser:
"...noget af det mest vedkommende og bevægende teater denne sæsonstart".
Anne Middelboe Christensen, Information
"et stykke godt og velspillet teater, som både giver noget at more sig over og noget at tænke på bagefter. Måske mens man ser sig selv i spejlet".
Vagn Buch, Herning Bladet
"Vellykket dansk kontorkomedie om jungleloven i et stort fyringstruet firma. Uf, for en vittig og virkelighedsnær komedie".
Henrik Lyding, Jyllands Posten
"Selv om forestillingen ikke rummer gran af feel-good-stemning, er den super-underholdende, så kom af sted og se den før din HR-chef!".
Dorthe Kolding, Herning Folkeblad
LION THEATER, NYC
NYC Theater Review:
Gorilla by Rhea Leman (Scandanavian American Theater Company) R.L. Brody / 2013.June.1
"This is a satisfying eighty minutes of theater, a naturalistic play with a story that gets you somewhere – even if, as the lights fade to black, you’re not exactly sure where you’ve ended up".
Theater is easy:
Adrienne Urbanski , "Gorilla held my interest from start to finish in its exploration of the inherent conflicts when vulnerable humans attempt to be inhuman corporate drones".
HITLER ON THE ROOF
* * * * KultuNaut | * * * * Gregers Dircinck-Holmfeld | * * * * Berlingske
“Hitlers højrehånd Goebbels genopstår i Rhea Lemans fremragende stykke, der bringer tilskueren fysisk tæt på Det Tredje Riges forhold til sandheden.
Hitler on the Roof er måske teatersæsonens mest kinky titel. Men Rhea Lemans stykke viser sig også at være et af teatersæsonens mest interessante. For det er lykkedes Rhea Leman at skrive et stykke om Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels, og hans opdigtede udødelighedsskæbne: en ensom venten i Helvede i fortsat tilbedelse af Føreren.
Her skal det bare lykkeligt konstateres, at Hitler on the Roof er noget så sjældent som en dansk teatersucces med et indlysende internationalt potentiale. Eller som Rhea Leman kækt citerer Leonard Cohen undervejs: First we take Manhattan. Then we take Berlin".
Anne-Middelboe Christensen, Avis INFORMATION
GOEBBELS TIME
Goebbels' Time er takket være en magnetiserende og blændende flot skuespilpræstation og en fremragende tekst blevet en hårrejsende veldrejet og vigtig forestilling.
Goebbels' Time er både forrygende og foruroligende.
TEATERAVISEN.DK , KIRSTEN DAHL * * * * * *
STALINS STØVLER
”Stalins Støvler leverer flot skuespil og stof til eftertanke […] Gysende god moral-oplevelse”
Lars C. W. Wallenberg, Børsen
”Der er godt med politisk slagskraft over Rhea Lemans kamp for den kunstneriske ytringsfrihed […] forestillingens fascinerende pointe er, at tyrannens støvler tramper videre den dag i dag”
Mona Ditmer Politiken
”Stalins Støvler tager ytringsfrihed, censur og kunstnerens rolle i samfundet under kærlig behandling i et spiddende og humoristisk portræt af Josef Stalin.
Dejligt med en politisk forestilling, der tør være kritisk. Det har vi oplevet før, men det er snart længe siden”.
ulturkongen.dk
“Teksten er i sig selv vellykket og rummer mange spot on-replikker, der i ét udsagn opsummerer en figur eller en situation, fx Stalins statement: ”Hvad jeg ser, ér virkeligheden”.
Teater 1, Anne Lisbjerg